تبریز چاپ

گروه تبلیغاتی تبریز چاپ

تبریز چاپ

گروه تبلیغاتی تبریز چاپ

  • ۰
  • ۰

وافل سقف

سقف وافل یکی از انواع سقف های بتنی است که علاوه بر ظاهری شکیل، مزایای اقتصادی و فنی بسیاری را نیز داراست. برای اجرای این نوع سقف از قالب وافل استفاده می شود که وزن مرده سازه را به مراتب کاهش می دهد و نمای زیبایی در سطح زیرین سقف ایجاد می کند.

روش اجرای سقف وافل

عملیات زیر سازی با نصب جک ها آغاز می شود و با کار گذاشتن قالب های بافل ادامه می یابد. نصب جک ها مانند سقف تیرچه بلوک انجام می شود و نیازی به قالب فلزی نیست چراکه قالب های وافل مستقیما روی قوطی های فلزی قرار می گیرد و تمام فضای مورد نیاز برای نگه داری بتن تازه را تامین می کنند.

پس از جایگذاری قالب های وافل در فواصل مشخص، عملیات میلگرد گذاری آغاز می شود. در حین میگرد گذاری عبور و مرور عوامل اجرایی به سهولت ممکن است چراکه قالب های وافل از استحکام بالایی برخوردارند.

پس از کنترل های نهایی، عملیات بتن ریزی آغاز شده و بتن تازه در فضای خالی مابین قالب ها جایی می گیرد. پس از گذشت زمان و تکمیل فرآیند عمل آوری، بتن سخت شده و شبکه مستحکمی را به وجود می آورد.

نحوه طراحی سقف وافل

امروزه طراحی سقف وافل مانند مابقی مسائل طراحی به کمک نرم افزارها و بر اساس آیین نامه ها انجام می شود. معمولا برای طراحی این نوع سقف از نرم افزار سیف استفاده می شود و برای این موضوع آیین نامه و راهنمای های متفاوتی وجود دارد.

اما پارامترهای طراحی سقف وافل چیست؟ پارامترهای مورد نظر در طراحی این نوع سقف شامل ضخامت دال، فاصله دو محور تیرچه، عرض و عمق تیرچه می شود. البته همان طور که می دانید در سقف وافل تیرچه به شکل پیش ساخته وجود ندارد و عرض آن با فاصله بین دو لبه قالب وافل مشخص می شود.

برای اینکه با حدود طراحی سقف وافل آشنا شوید و از مقادیر پارامتر آن تخمینی داشته باشید از نکات می توانید استفاده کنید:

  • نسبت ضخامت دال به دهانه 1 به 24 است و حدود تقریبی آن بین 75 تا 130 میلی متر می باشد.
  • عرض تیرچه یا فاصله دو لبه قالب حداقل 130 و حداکثر 150 میلی متر است.
  • فاصله محور تا محور تیرچه معمولا 915 میلی متر می باشد.
  • نسبت عمق تیرچه به دهانه 1 به 25 است.

از نکات فوق برای بررسی و تخمین اولیه و همچنین برای کنترل نهایی استفاده می شود.

مزایای سقف وافل

مهمترین مزیت سقف وافل حذف ستون های متعدد است. ستون های اضافه علاوه بر تاثیر منفی در معماری سازه، وزن و هزینه تمام شده آن را نیز افزایش می دهد. سقف وافل با پوشش دهانه های طولانی تر، این امکان را ایجاد می کند که تعداد ستون های موردنیاز سازه کمتر شود. علاوه بر این، ساختار مشبک سقف وافل ظرفیت باربری آن را نسبت به دال های معمولی افزایش می دهد.

افزایش ظرفیت باربری به همراه حذف ستون و کاهش وزن مرده برابر است با صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه تمام شده پروژه.

از بعد معماری نیز سقف وافل به کمک انواع قالب ها، فضای مناسبی را برای پیاده سازی طرح های معماری فراهم می کند. از فضای مشبک ایجاد شده برای نورپردازی و یا اجرای نماهای جذاب استفاده می گردد.

 

  • ۹۸/۰۷/۰۸
  • تبریز چاپ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی